Perustietoa > Kertomuksia



Tyypillinen patriarkallinen siunaus


Mormonikirkossa yleensä jokainen hankkii jonkun aikaa jäsenenä oltuaan vaarnan patriarkalta erityisen siunauksen. Teksti on tavallisesti kehen tahansa sopivaa kuten tässä, vaikka papin oletetaan saavan pyhän hengen 'innoitusta'. Siunaus kehotetaan pitämään salassa muilta. Olettaisin sen johtuvan siitä, että kirkon johto ei halua jäsenten vertailevan tekstejä keskenään. Sama koskee temppelikokemuksia. Mieleen tulee tästä lähinnä jonkun viikkolehden horoskooppi. Vastenmieliseltä nyt jälkeenpäin tuntuu se, että tekstissä näytetään oletettavan, ettei voi olla kunnon ihminen kirkon ulkopuolella. Vuosimallia 1982.
   Siunaus annettiin papin kotona. Istuin tuolilla, pappi laittoi nauhurin päälle ja asettui taakseni seisomaan. Hän laittoi kätensä pääni päälle ja alkoi puhua:

N.N.,

Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja pyhän Melkisedekin pappeuden valtuudella, voimalla ja Helsingin vaarnan patriarkkana panen käteni pääsi päälle ja annan sinulle patriarkallisen siunauksen.

Voit saada tästä siunauksesta lisää tukea ja apua elämääsi varten, niin että voit aina lukiessasi tätä siunausta tuntea sydämessäsi innoitusta ja voimaa ja halua aina tehdä paremmin elämässäsi. Tämä siunaus voi olla sinulle ohjeena tulevaisuutta rakentaessasi. Ennen kaikkea, että voit aina seisoa yhä vahvempana evankeliumin puolustajana ja niiden periaatteiden puolustajana, jotka tiedät oikeiksi, joiden mukaan aina haluat elää elämäsi.

Taivaallinen Isä on mielistynyt sinuun kun olet ottanut evankeliumin vastaan, että aina haluat tehdä sen minä tiedät oikeaksi elämässäsi.

Siunaan sinua, että sinulla tulee olemaan terveyttä ja voimaa joka päivä suoriutua kaikista askareistasi ja hyvistä pyrkimyksistäsi. Taivaallinen Isä tulee sinua innoittamaan, suojelemaan ja varjelemaan tielläsi, niin että mitkään vaarat eivät voi vahingoittaa sinua. Voit aina tuntea turvallista mieltä ja iloista mieltä jokapäiväisessä elämässäsi. Ennen kaikkea taivaallinen Isä tulee sinua auttamaan työssäsi, jota haluat tehdä taivaallisen Isän valtakunnassa. Hän tulee sinua siunaamaan kun hän tietää, että tulet tekemään suurta työtä hänen valtakunnassaan, sen rakentamisessa.

Tulet kertomaan elämäsi aikana monille ihmisille evankeliumin totuudesta ja todistamaan siitä, että evankeliumi on totta. Tämä kaikki tieto tulee syventymään kovasti sydämessäsi ja mielessäsi. Tulet yhä selvemmin ja voimakkaammin rakastamaan evankeliumia ja Vapahtajaamme, hänen työtään, hänen sanomaansa. Se tulee näyttelemään suurta osaa elämässäsi. Tulet olemaan hyvänä lähetyssaarnaajana elämäsi aikana. Monet ihmiset tulevat tuntemaan suurta iloa ja riemua siitä siemenestä, jonka tulet kylvämään heidän sydämiinsä, esimerkistä, jona tulet olemaan heille.

Tulet olemaan hyvänä äitinä Israelissa, tulet kasvattamaan omia lapsiasi oikealla tavalla. Tulet antamaan heille vahvan todistuksen evankeliumin totuudesta, minkä tiedät oikeaksi ja todeksi.

Kuulut Israeliin, olet Joosefin jälkeläinen. Kuulut Efraimin huonekuntaan ja sukuun. Kehoitan sinua tutkimaan pyhiä kirjoituksia, niin että voit yhä selvemmin oppia ymmärtämään omaa sukuasi ja sen merkitystä. Erikoisesti Mormonin kirjasta ja Raamatusta tulet saamaan lisää valoa tutkimalla sitä. Myös tutkimalla tämän päivän profeettojen sanomia. Kaikki nämä tulevat sinulle tärkeiksi elämäsi aikana.

Kun menet lähetystyöhön pyhät kirjoitukset tulevat antamaan ja aukeamaan sinulle, tuomaan lisää valoa sinulle elämääsi.

Siunaan sinua, niin että sinulla tulee olemaan joka päivä kaikkea mitä tarvitset. Tulet olemaan vapaa ja riippumaton tässä yhteiskunnassa, sinulta ei tule puuttumaan mitään mitä välttämättä tarvitset. Monet ihmiset tulevat ihailemaan sinua sen vapauden ja totuuden pu[o]lesta, jolla tulet elämään, hyvästä esimerkistä, jota tulet näyttämään, he haluaisivat elää samalla tavalla kuin sinä.

Halusit tulla maanpäälle juuri tänä aikana kun evankeliumi on täällä maanpäällä täyteydessään. Ennen kaikkea sinulla on suuri työ pelastaa oma sukusi, ne jotka ovat siirtyneet rajan toiselle puolelle, niitä on suunnaton joukko, sukuasi, jotka odottavat toimituksia, jotka sinun pitäisi toimittaa elämäsi aikana heidän puolestaan, että he voivat päästä selestiseen valtakuntaan Jumalan läheisyyteen. Samoin voit myös auttaa niitä, jotka elävät täällä maanpäällä.

Aikaisemmassa olemassaolossasi halusit auttaa kaikkia näitä, jotka olivat maanpäällä ennenkuin evankeliumi oli täällä. Kun lähdit tänne maanpäälle teit tämän lupauksen siellä toisella puolella ja tulet menestymään tässä työssäsi. Enkelit tulevat sinua auttamaan, niin että voit suoriutua kaikesta tästä suuresta työstä. Tulet tuntemaan yhä suurempaa rakkautta niitä ihmisiä kohtaan, jotka ovat siirtyneet rajan toiselle puolelle tutkiessasi heidän sukuansa ja nimiään. Siunaan sinua, että sinulla tulee olemaan ymmärrystä ja viisautta selviytyä kaikista näistä tehtävistä.

Eräänä päivänä olet Herran huoneessa, temppelissä. Siellä sinut sinetöidään ajaksi ja iankaikkisuudeksi omaan perheeseesi ja omaan mieheesi. Teille on varattu perheenä paikka selestisessä valtakunnassa Jumalan kasvojen edessä, iankaikkisiksi ajoiksi.

Kun elät tämän elämäsi evankeliumin mukaan joka päivä, tulet näkemään, sinut tullaan ottamaan vastaanottamaan Vapahtajan toista tulemista. Tulet näkemään hänen tulemuksensa, hänen kirkkautensa. Suuria ovat ne asiat, joita tulet näkemään elämäsi aikana.

Siunaan sinua, että sinulla on aina uskollisuutta ja voimaa toimia joka päivä, niin että Pyhä Henki voi aina vaikuttaa sinuun, kun nöyrästi polvistut rukoukseen joka aamu ja ilta, pyydät häneltä apua, tulet tuntemaan sydämessäsi kuinka henki johtaa sinua, niin että voit aina valita oikein elämäsi aikana. Muista aina olla nöyrä, niin ettei paholainen pääse sinua yllättämään, vaan pyri aina pääsemään lähemmäksi taivaallista Isäämme, niin paholainen tulee aina kauemmaksi ja kauemmaksi sinusta ja tulet tuntemaan yhä suurempaa vapautta, onnea ja iloa elämässäsi. Siunaan sinua vielä, niin että sinä voit aina juosta pakoon kaikkea pahaa, rientää etsimään sieltä missä tiedät oikeudenmukaisuuden ja [sivu loppuu kesken lauseen.]

Kaikki nämä siunaukset lasken sinun pääsi päälle ja teen sen Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen nimessä. Amen.

[Tauno K. Savolainen, patriarkka]


Ei siis mitään mullistavaa ja henkilökohtaista. Sen verran sanottakoon, että ryhdyin todella tekemään sukututkimusta, vaikkakin vuosia kirkosta lähtemiseni jälkeen ja aivan muista syistä, ja olenkin päässyt aika pitkälle. En toki tunne muinaista Efraimia suvukseni! Ja eivätkö kaikki ihmiset joka tapauksessa näe suuria asioita elämänsä aikana? Maailmahan muuttuu koko ajan.

Yhä suurempaa vapautta ja iloa elämässäni olen tuntenut sen jälkeen, kun tietoisesti tunnustin itselleni olevani ateisti, humanisti, realisti, vapaa-ajattelija.


Olen jakanut tekstin kappaleisiin lukemisen helpottamiseksi. Sotkut eivät myöskään ole minun vaan ovat minulle lähetetyssä kopiossa. Alkuperäiskappaleen oletan olevan jossakin kirkon arkistossa. En koskaan kehdannut kysellä puuttuvan sivunlopun perään.

 


 Etusivu | Sivun alkuun

 

 1998-10-14 — 2004-11-19